BOOKSTART na doma

BOOKSTART na doma

Rozvoj zrakového vnímání: barvy

Pro komplexní rozvoj řeči je potřeba rozvíjet i řadu dalších dovedností dítěte a mimo jiné je rozvoj řeči úzce spojen s rozvojem zrakového vnímání. Ten zahrnuje nejen schopnost rozlišování tvarů a velikostí, zaměření se na shody či odlišnosti v detailech či pravolevou prostorovou orientaci, ale také rozlišování barev.

Je známo, že miminka vnímají barvy pouze v odstínech šedi a jejich vidění se během příštích dvanácti měsíců zvolna zlepšuje. Posilováním očních svalů se zdokonaluje jejich schopnost zaostřovat na čím dál větší vzdálenost, k čemuž jim napomáhá především možnost sledovat kontrastní černo-bílé obrázky v blízkosti očí, které nejsnáze rozliší i po barevné stránce. Nejčastěji v průběhu 3. až 4. měsíce začnou děti vnímat nejprve červenou barvu, posléze zelenou a žlutou.

Celou škálu spektrálních barev pak děti rozeznávají přibližně od jednoho roku, kdy také jejich zrak konečně dokáže zaostřit na detaily i vzdálené pozadí. Pojmenovávat základní barvy můžeme s dětmi už v tomto období, efektivnější učení však většinou nastává až kolem druhého roku věku. V tomto období se u dětí často začíná projevovat potřeba třídit věci podle určitých kritérií (velikosti, tvaru a též barev), což můžeme využít při přípravě nejrůznějších činností a her s barvami.

Barvy můžeme jednoduše hledat na různých předmětech doma nebo v přírodě, sbírat a třídit předměty stejných barev (třeba kostky lega, kolíčky, pastelky), vytvářet barevná spektra nebo vyzkoušet pokusy s barvou.

Tipy na domácí činnost

Barevná voda

Připravte si 8 plastových lahví a krepový papír v barvách duhového spektra (červený, oranžový, žlutý, světle zelený, tmavě zelený, světle modrý, tmavě modrý, fialový). Lahvičky napusťte vodou a pak do každé vložte pruh či ustřižený smotek krepového papíru. Voda v lahvích se před vašima očima postupně zbarví v barvách duhy.

Duhový závěs

Z krepového papíru můžeme vytvořit duhový závěs tak, že stejně dlouhé barevné pruhy přivážeme vedle sebe na tyčku. Stužky můžeme přivázat též po obvodu papírového terče, který jsme tužkou rozdělili na 8 dílů a každý díl vymalovali v barvě duhového spektra. Ke každému dílu pak přivazujeme stuhu příslušné barvy.

Přiřazování barev

Krepovým papírem můžeme též polepit roličky od toaletního papíru. Do rozestavěných barevných roliček pak dítě vkládá různé malé předměty stejné barvy. Na konci každou roličku vysypeme a zkontrolujeme, zda je vevnitř vše ve správné barvě.

Barevné kolíčky

Máte-li doma stojan na sušení prádla, stačí připravit misku s barevnými kolíčky a misku s barevnými pruhy papíru nebo stužkami či částmi oblečení. Děti pak mohou ke každému kolíčku hledat věc stejné barvy a připevnit ji kolíčkem na šňůru.

Hry (nejen) s barvami, které si můžete u nás půjčit

Tento příspěvek je součástí seriálu BOOKSTART na doma, který vám přináší tipy, jak můžete rozvíjet schopnosti svého dítěte i nyní, když je knihovna zavřená.

  1. Úvod – Co je Bookstart a jak pravidelné předčítání pomáhá dětem
  2. Jaké knížky dětem vybírat a jak spolu číst
  3. Rozvoj řeči
  4. Řeč a motorika