Environmentální vzdělávání pro ZŠ

Cílová skupina: ZŠ – 1. stupeň – 3. až 5. třída
Časová dotace: 45 min

I. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a jeho složky – VODA

  • hydrosféra – obal země, skupenství, sladké, slané, procenta
  • mořské proudy a klima, tání ledovců a oteplování – vliv
  • pitná voda – kvalita, dostupnost
  • znečištění cizorodými látkami: zemědělství, doprava, průmysl, domácnosti
  • znečištění mikroorganismy
  • znečištění fyzikální: teplota, viskozita

II. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a jeho složky – PŮDA

  • původ, vznik,půdní sonda – vrstvy – ornice, obsah půdy (vzduch, voda, minerály, živiny)
  • dezertifikace – kde, jak, řešení?
  • druhy + preference rostlin
  • úrodná půda edafon – kompost x hnůj
  • znečištění, zábor, eutrofizace půdy

III. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a jeho složky – VZDUCH

  • původ, vznik, složení
  • dýchání rostlin a fotosyntéza
  • skleníkové plyny a jejich dopady
  • znečištění – vnější/vnitřní – lokální/nad regionální – zdroje znečištění
  • ochrana ovzduší

IV. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a jeho složky – ORGANISMY

  • Co se tím rozumí?
  • rozmanitost
  • Proč jsou součástí prostředí? Kde všude jsou? Jak je ovlivňují? Mohou být sami prostředím?
  • rostliny + řasy -> kyslík
  • mikroorganismy -> rozklad – přeměna zbytků na živiny a půdu
  • býložravci -> udržování bezlesích míst
  • masožravci -> udržování počtu býložravců
  • opylovači
  • úytek druhů, úbytek přirozeného prostředí – kácení pralesů, nadměrný rybolov + odpad v moři, rozšiřování pouští, monokulturní zemědělství a rozrůstání lidských sídel

V. ROZMANITOST DRUHŮ

  • základní rozdělení na říše živočišné a rostlinné, mikro a makro organismy
  • seznámení s biologickou systematikou – hledání společných znaků
  • vyhledávání v klíči, atlasech a na internetu
  • hledání společných znaků podle domnělé příbuznosti.

VI. EKOSYSTÉMOVÉ VAZBY

  • co je to ekosystém, co je jeho součástí, příklady
  • co je to koloběh, příklady koloběhů vody, živin
  • potravní síť, potravní pyramida

VII. PŘIROZENÝ A NEPŘIROZENÝ ODPAD

  • jak odpad vzniká, jak se s ním nakládalo kdysi, a proč už to tak nelze
  • jaké máme druhy odpadů dnes
  • jak s odpadem nejlépe naložit (pyramida)

 

V případě zájmu o nabízené lekce volejte na telefonní číslo 315 682 307
nebo pište na
adresu: info@knihovnaneratovice.cz
Těšíme se na Vás v Městské knihovně Neratovice