Nabídka besed pro 2. stupeň ZŠ, SŠ a gymnázia

Také jako dokument PDF ke stažení zde

I. pro žáky a studenty

1. Devítky 20. století

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 90 min.

Naše osmičky zná každý, ale dokážete vyjmenovat i naše devítky?

klíčová slova: čtenářská gramotnost – čtenářská gramotnost – informační – výročí – zajímavosti – práce s textem

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace

klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní

2. Poezie v pohybu

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 90 min.

Prožijme poezii na vlastní kůži. Erbenovu Kytici, Máchův Máj nebo někoho ze zahraničních autorů převedeme do dramatického výstupu.

klíčová slova: čtenářská gramotnost – poezie – drama – práce s textem

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace

klíčové kompetence: komunikativní, dociální a personální

3. Jak napsat dobrou esej

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 60 min.

Není nic lehčího než napsat esej, že? Ale bude ta esej dobrá? Bude mít děj? A co do ní vlastně napsat? Pomocí myšlenkových map napíšeme esej, jaká se nám ještě nepovedla.

klíčová slova: čtenářská gramotnost – eseje – psaní – rozvoj fantazie

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace

klíčové kompetence: komunikativní, k učení, k řešení problémů

4. Horor není fantasy, fantasy není sci-fi

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 90 min.

Pomocí myšlenkových map zjistíme, čím se liší a co spojuje literární žánry horor, sci-fi a fantasy.

klíčová slova: čtenářská gramotnost – myšlenkové mapy

Vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní

5. Nejsem plagiátor!

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 45 min.

Jak napsat referát, aniž by se z nás stali plagiátoři.

klíčová slova: informační gramotnost – citační etika – pravidla citování

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace

klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů

6. Knihovna se představuje

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 60 min.

Představení knihovního fondu, katalogu a služeb knihovny (rešerše, MVS).

klíčová slova: informační gramotnost – online katalog – služby knihovny

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie

klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů

7. Literární hrátky

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 90 min.

Stylistické variace textu. Jeden příběh může být napsán různými způsoby a tím působit na čtenáře. Dokážete to rozpoznat?

klíčová slova: čtenářská gramotnost – mediální gramotnost – práce s textem

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace

klíčové kompetence: komunikativní, sociální a personální

8. Jedeme na výlet

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 90 min.

Kam pojedeme na výlet? Naplánujte celou cestu, zjistěte dopravní spojení, ubytování, výlety

po okolí, stravu,…

klíčová slova: dokumentová gramotnost – finanční gramotnost – plánování – doprava – jízdní řády

vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie, Člověk a příroda

klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

9. Bezpečně na internetu

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 60 min.

Nejčastější úskalí užívání internetu a sociálních sítí. Umíte se na internetu chovat bezpečně?

klíčová slova: internetová gramotnost

vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie

klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní

10. Fake news a jiné podvody

cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

časová dotace: 60 min.

Nenechte se napálit médii !

klíčová slova: mediální gramotnost – fake news – hoax – webcam trolling – práce s textem

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie

klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní

11. Mizející lžíce

cílová skupina:8. – 9. třída ZŠ,

časová dotace: 90 min.

Že nejde spojit čeština s chemií? Vsadíte se? Na příbězích chemických prvků procvičíme pochopení a orientaci v textu.

klíčová slova: čtenářská gramotnost – práce s textem – chemické prvky – historie

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace, Člověk a příroda

klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní

12. Nezlom si jazyk

cílová skupina: 8. – 9. třída ZŠ, SŠ

časová dotace: 90 min.

Výňatky z knihy “Literární hrátky s českým jazykem” od Zdeňky Machovcové nám pomohou vylepšit výslovnost a slovní zásobu.

klíčová slova: čtenářská gramotnost – práce s textem – výslovnost

vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace

klíčové kompetence: komunikativní, sociální a personální

13. Knihovna – brána k informacím

cílová skupina: 9. třída ZŠ, SŠ

časová dotace: 90 min.

Specializovaná lekce pro orientaci v informačních systémech Caslin, Kramerius, Knihovny.cz, Katalog Národní technické knihovny a dalších. Vede Mgr. Helena Pinkerová. Navazuje na lekci Knihovna se představuje.

klíčová slova: informační gramotnost – internetová gramotnost

vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie

klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů

II. pro učitele

Co knihovna dokáže

cílová skupina: učitelé ZŠ, SŠ, gymnázií

časová dotace: 60 – 90 min.

Přednáška a diskuze o tom, co všechno může knihovna nabídnout. Pohovoříme s vámi

o potřebách vaší školy a možnostech knihovny. Domluvíme se, jak se pro vás stát dobrým partnerem.

klíčová slova: nabídka pro školy – diskuze

vzdělávací oblast: český jazyk a jazyková komunikace

klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní

V případě zájmu o nabízené besedy volejte na telefonní číslo 315 601 119 nebo pište na adresu: info@knihovnaneratovice.cz

Těšíme se na Vás v Městské knihovně Neratovice